Już za niespełna miesiąc tradycyjnie rozpoczną się koncerty w Archikatedrze Łódzkiej.
Poniżej przedstawiamy program koncertów oraz biogramy ich wykonawców.
Czekamy na Państwa we wnętrzu katedry w miesiącu wrześniu.

DO ZOBACZENIA. 



W programie usłyszymy:

Koncert I

10.09.2024 (wtorek), godz. 19:00

KONCERT KAMERALNY

  • Róża Lorenc – skrzypce (Warszawa)
  • Wiktor Brzuchacz – organy (Warszawa)

Program koncertu:

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Jesus bleibet meine Freude BWV 147

Antonio Vivaldi (1678–1741)
Vedrò con mio diletto

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Koncert D-dur BWV 972 
I. Allegro, II. Larghetto, III. Allegro

Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644–1704)
Passacaglia „Anioł stróż”

Victor Herbert (1859–1924)
Canzonetta

Gabriel Fauré (1845–1924)
Berceuse op. 16

Camille Saint-Saëns (1835–1921)
Havaneise op. 83
(oprac. R. Lorenc / W. Brzuchacz)

Claude Balbastre (1724–1799)
Canonnade

Pablo Sarasate (1844–1908)
Playera op. 23 nr 1

Edouardo Lalo (1823–1892)
Intermezzo op.21
(oprac. R. Lorenc / W. Brzuchacz)

RÓŻA LORENC 

Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od najmłodszych lat jest uczestniczką i laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych przez znamienitych profesorów, m.in. Konstantego Andrzeja Kulkę, Jakuba Jakowicza, Tadeusza Gadzinę, Jana Staniendę, Zakhara Brona, Bernarda Le Monnier, Krzysztofa Węgrzyna, Magdalenę Rezler-Niesiołowską. Występowała solo i w zespołach na czołowych festiwalach w Polsce m.in. Warszawska JesieńChopin i jego EuropaWiosna Młodych Kameralistów, a także Festival Bled oraz La Folle Journee. W latach 2014–2015 dokonała nagrań płytowych dla wytwórni DUX jako członek Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Orkiestry Kameralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku; w tym samym czasie sprawowała stanowisko koncertmistrza Orkiestry Hanza. W ostatnich latach poszerzała swoją wiedzę w zakresie muzyki barokowej, biorąc czynny udział w lekcjach mistrzowskich z Davidem Bellugim (Włochy), Sigiswaldem Kuijkenem (Belgia) oraz Zbigniewem Pilchem.

W latach 2015–2016 zakwalifikowana na międzynarodowe kursy muzyczne – Summer Music Academy Hundisburg Castle (Niemcy), a także International Music Forum Trenta (Słowenia) pod patronatem Filharmonii Wiedeńskiej, zakończonym koncertem finałowym najlepszych uczestników w Musikverein (Brahms Saal) w Wiedniu. Wielokrotnie otrzymywała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska „Młody Gdańszczanin” (2015–2018) na realizację zagranicznych projektów artystycznych, a także za zasługi w aktywności artystycznej i upowszechnianiu polskiej literatury muzycznej. Dysponuje szerokim repertuarem solowym i kameralnym, który każdego roku prezentuje podczas różnorodnych programów recitalowych w prestiżowych salach w Polsce i za granicą.

WIKTOR BRZUCHACZ

Od 6 roku życia gra na instrumentach klawiszowych. Uczył się improwizacji, harmonii i kompozycji u prof. Mariana Sawy. Uczestniczył w kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji w kraju i za granicą prowadzonych m.in. przez profesorów: José Enrique Ayarra Jarné (Hiszpania), Maija Lehtonen (Finlandia) oraz Pierra Pincemailla (Francja).

W 2006 roku zdobył „Złoty Laur Młodego Organisty” na XXIX Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Giżycku. Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie organów pod kierunkiem prof. Bogusława Grabowskiego. W 2009 roku został przyjęty do Konserwatorium w Saint-Germain-en-Laye we Francji do klasy improwizacji prof. Pierra Pincemailla. Artysta nagrał kilka płyt CD z muzyką klasyczną m.in. „Z koncertu z okazji beatyfikacji Papieża Jana Pawła II” (2011), „Najpiękniejsze kolędy i pastorałki” (2017 r.) oraz „Kamedulskie Wigry” (2018).

Wiktor Brzuchacz w swoim dorobku artystycznym może poszczycić się występami na wielu prestiżowych Festiwalach Organowych w Polsce i za granicą. Koncertował we Francji, Holandii, w Niemczech, Danii oraz w Rosji. Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry”, Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Basilica Augustoviensis”, Koncertów w ramach cyklu „Spotkaj się z Muzyką na Mazowszu” oraz dyrektorem konferencji poświęconej organom i muzyce organowej „Organum Mundi”. Jest prezesem Stowarzyszenia JAX, z którym przez ostatnie 5 lat zorganizował 45 koncertów, a liczbę odbiorców projektów ocenia się niemal na 30 000 osób (na żywo i online).

Był inicjatorem i koordynatorem odbudowy zabytkowych, 50-głosowych organów Sauera w Kościele pw. Św. Stanisława BM w Sarnakach, które otrzymały w 2021 roku prestiżowy certyfikat „Cenny zabytek Mazowsza”. Był pomysłodawcą i koordynatorem budowy organów wirtualnych w Auli Akademii Katolickiej „Collegium Joanneum” w Warszawie, które służą celom edukacyjnym oraz koncertowym. Koordynował prace mające na celu sprowadzenie 30-głosowych organów piszczałkowych do Klasztoru Pokamedulskiego w Wigrach oraz prace organmistrzowsko-konserwatorskie instrumentu znajdującego się w Bazylice Najświętszego Serca Jezusowego w Augustowie.

W 2019 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Prowadzi klasę organów na Akademii Katolickiej „Collegium Joanneum” w Warszawie w ramach kierunku „Edukacja muzyczna z muzyką kościelną”.

Należy do organizacji zajmujących się popularyzacją polskiej muzyki, animacją kultury i sztuki w kraju i za granicą.

***

KONCERT II

12.09.2024 (czwartek), godz. 19:00

KONCERT KAMERALNY

  • Magdalena Maniewska – obój (Gdańsk)
  • Zbigniew Gach – organy (Słupsk)

Program koncertu:

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Valet will ich dir geben BWV 736 

Domenico Cimarosa (1749–1801)
Koncert na obój c-moll
I. Introduzione: Larghetto, II. Allegro, III. Siciliano, IV. Allegro

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Koncert a-moll BWV 593 wg Antonio Vivaldiego

Gabriel Fauré (1845–1924)
Pavane, op.50

Erik Satie (1866–1925)
Première Gymnopédie

Stanisław Moniuszko (1819–1872)
Polonez „Pan Chorąży” z Opery „Hrabina”

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847)
Sonata A-Dur, Op. 65, nr 3
I. Con moto maestoso

MAGDALENA MANIEWSKA

Oboistka, doktor sztuki. Absolwentka studiów magisterskich na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem), mistrzowskich studiów podyplomowych w klasie prof. Jerzego Kotyczki w Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczestniczka wielu kursów prowadzonych przez polskich i zagranicznych profesorów. Założycielka zespołu kameralnego O’Bows Quartet. Sypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka województwa pomorskiego oraz prezydenta Gdańska. Od listopada 2015 r. pracuje na stanowisku I oboistki – solistki Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

ZBIGNIEW GACH

Organista. W 2016 roku z wynikiem bardzo dobrym ukończył studia na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz studia w Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej. Jako solista i kameralista występował podczas licznych koncertów w kraju – m.in. w Warszawie, Katowicach, Lublinie, Toruniu, Kazimierzu Dolnym, Legnicy, Świdnicy, Płocku, Białymstoku – oraz za granicą – m.in. w Czechach, Niemczech i we Włoszech. Brał udział w kursach mistrzowskich, prowadzonych przez prof. Wolfganga Zerrera, prof. Guy Boveta oraz prof. Joachima Grubicha. Jest organizatorem Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Ustce, w Łebie oraz Mariackich Koncertów Organowych w Darłowie oraz Festiwalu Kultury Ludowej i Tradycyjnej EtnoBaltica. Jest stypendystą Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Prezydenta Miasta Słupska. Od 2018 roku pracuje na stanowisku dyrektora Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy Redzikowo.

***

KONCERT III

17.09.2024 (wtorek), godz. 19:00

KONCERT KAMERALNY

  • Zespół Wokalny VoctEnsemble (Kraków)

Program koncertu:

Koncert Duchowy — 9 Kart z Księgi Psalmów

Gregorio Allegri (1582–1652)
Miserere mei, Deus

Orlando di Lasso (1532–1594)
Laudate Dominum omnes gentes

Anton Bruckner (1824–1896)
Os Justi, WAB 30

Charles Villiers Stanford (1852–1924)
Beati quorum via, Op. 38, No. 3

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Singet dem Herrn ein neues Lied, BWV 225 

Orlando Gibbons (1583–1625)
O clap your hands

Salomone Rossi (1570–1630)
Barukh haba beshem Adonai

Heinrich Schütz (1585–1672)
Jauchzet dem Herrn, alle Welt, SWV 36

Claudio Monteverdi (1567–1643)
Cantate Domino

VoctEnsemble

Młody zespół wokalny, założony przez Florenta de Bazelaire’a, wkroczył na krakowską scenę muzyczną z niezwykłym zapałem. Ich wykonawstwo i repertuar zachwyca zarówno estetyką, jak i duchowym przesłaniem. W prezentacjach cyklu Koncertów Duchowych VoctEnsemble czerpie inspirację z XVIII-wiecznych Concerts Spirituels, nadając im współczesny charakter. Kluczowym elementem sztuki zespołu jest dialog między epokami, który łączy różnorodne kompozycje w fascynujący muzyczny kalejdoskop, tworząc przestrzeń do głębszego zrozumienia tajemnic wiary i rzeczywistości. Zespół VoctEnsemble konsekwentnie buduje swoją unikatową tożsamość brzmieniową, jednocześnie starannie pielęgnując jedność wewnętrzną. Dążenie do harmonii między członkami zespołu wpływa na intensywność i autentyczność ich wykonawstwa, co sprawia, że każdy koncert staje się niezapomnianym doświadczeniem dla publiczności i samych artystów.

Skip to content