WIOSENNE DNI MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ W ARCHIKATEDRZE ŁÓDZKIEJ - 2011

24, 26, 31 maja i 02 czerwca 2011 r.

Tegoroczne Wiosenne Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej były już dziesiątą edycją tej imprezy przygotowywanej wspólnie przez Fundację Carpe Diem i Parafię Archikatedralną św. Stanisława Kostki. Odbywa się ona każdego roku w dwóch odsłonach – wiosennej i jesiennej – i w ciągu pięciu lat swego istnienia na stałe wrosła w kalendarz artystyczny Łodzi. Festiwal ów ma swoich stałych wielbicieli, którzy niecierpliwie czekają na każdy z czterech jego koncertów i, jak na warunki łódzkie, w licznym gronie przybywają do pięknie odnowionego wnętrza świątyni by słuchać tam recitali organowych, występów śpiewaków i innych solistów, zespołów kameralnych i chórów.

Jubileuszowa edycja Dni Muzyki Organowej i Kameralnej odbyła się nieco później niż zwykle. Z uwagi na Święta Wielkanocne oraz uroczystości Beatyfikacji Jana Pawła II jej termin przesunięty został bowiem o dwa miesiące, na przełom maja i czerwca 2011 roku. Jak zawsze organizatorzy, reprezentowani przez Joannę Przybył i Jakuba Garbacza, zaproponowali melomanom różnorodny i ciekawy program.

Podczas inauguracyjnego koncertu (24maja) wystąpili organistka Ewa Bąk i kontratenor Dariusz Ciszewski. Była to bardzo rzadka okazja by usłyszeć ten charakterystyczny głównie dla muzyki barokowej rodzaj głosu w późniejszym repertuarze - pieśniach Schuberta, Hillera oraz współczesnych kompozycjach Eugeniusza Brańki i Mariana Sawy.

Drugi wieczór (26 maja) w całości wypełniła muzyka organowa. Jego bohaterem był związany z Łodzią młody wirtuoz Krzysztof Urbaniak. Zaprezentował on dzieła mistrzów niemieckiej szkoły barokowej, w tym będące jej zwieńczeniem utwory Jana Sebastiana Bacha. Podane z dużą precyzją i dbałością o detale ukazały one nie tylko głębokie piękno i majestat tej muzyki, ale również nieprzeciętne walory katedralnego instrumentu.

Nie po raz pierwszy podczas festiwalu można było usłyszeć połączenie brzmienia trąbki i organów. Wydaje się, że taki duet jest szczególnie predestynowany do gry we wnętrzu kościelnym, charakteryzującym się szeroką akustyką o dużym pogłosie. Potwierdzeniem tego był również występ Romana Grynia – trąbka i Bogdana Narlocha – organy (31 maja), którzy z powodzeniem, wykorzystując również możliwości przestrzennego dialogu, wykonali utwory mistrzów barokowych (Caccini, Stanley), XIX-wiecznych (Kurpiński) i współczesnych (m.in. Sawa). Ich dopełnieniem były oryginalne kompozycje organowe (Bach, Sawa) oraz ciekawe transkrypcje dzieł orkiestrowych (Haendel, Grieg).

Finał festiwalu (2 czerwca) był muzyczną wyprawą szlakiem średniowiecznych pielgrzymów, w którą zabrał publiczność zespół muzyki dawnej Congaudeant. Tworzą go studenci i absolwenci Międzyuczelnianego Wydziału Muzyki Kościelnej w Krakowie, pracujący pod kierunkiem siostry Susany Ferfoglia. Przedstawili oni w konwencji parateatralnej, a więc przemieszczając się, zgodnie z duchem pielgrzymowania, po świątynnym wnętrzu, zbiór śpiewów zawartych w słynnym XII-wiecznym rękopisie "Codex Calixtinus". Uduchowione, ale i pełne entuzjazmu interpretacje były znakomitym zwieńczeniem całego wiosennego cyklu koncertów.
Pierwsze dziesięć edycji Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej już za nami. Organizatorom wypada życzyć, by ich dzieło w dalszym ciągu rozwijało się tak pięknie, zyskując coraz większe uznanie wśród melomanów oraz wspierających je na różnorakie sposoby łódzkich władz świeckich i duchownych, instytucji i firm.

Witold Paprocki


KONCERT I

Wtorek, 24 maja 2011 r., godz. 19.00

Wykonawcy:
Ewa Bąk – organy (Bielsko-Biała)
Dariusz Ciszewski – kontratenor (Gdańsk)

PROGRAM:

  1. Marian Sawa (1937-2005) – Ave Maria, 3 Preludia Maryjne
  2. Giullio Caccini (1546-1618) – Ave Maria
  3. Aloys Claussmann (1850-1926) – Preludium op.66
  4. Franz Schubert (1797-1828) – Litania D 343
  5. Ferdinand Hiller (1811-1885) – Modlitwa op.46 nr 1
  6. Johannes Brahms (1833-1897) – Ave Maria
  7. Theodore Salome (1834-1896) – Cantilene
  8. Alexandre Guilmant (1837-1911) – Scherzo Symphonique op.55 nr 2
  9. Eugeniusz Brańka (1922- 2009) – Ave Maria
    • Salve Regina


KONCERT II

Czwartek, 26 maja 2011 r., godz. 19.00

RECITAL ORGANOWY
Krzysztof Urbaniak – organy (Łódź)

PROGRAM:

  1. Dieterich Buxtehude (ca. 1637-1707) – Toccata in F BuxWV 156
  2. Dieterich Buxtehude – fantazja chorałowa "Nun freut euch, lieben Christen g'mein" BuxWV 210
  3. Johann Adam Reincken (1643?-1722) – fantazja chorałowa "An Wasserflüssen Babylon"
  4. Johann Sebastian Bach (1685-1750) – opracowanie chorałowe "An Wasserflüssen Babylon" BWV 653a
  5. Johann Sebastian Bach – fantazja chorałowa "Wo Gott der Herr nicht bei uns hällt" BWV 1128
  6. Johann Sebastian Bach – Toccata E-Dur (wersja w C-Dur) BWV 566a


KONCERT III

Wtorek, 31 maja 2011 r., godz. 19.00

Wykonawcy:
Roman Gryń – trąbka (Poznań)
Bogdan Narloch – organy (Koszalin)

PROGRAM:

  1. John Stanley (1713-1786) – Trompet Voluntary [trąbka+organy]
  2. Georg Friedrich Händel (1685-1759)
    • Let the Bright Seraphim z oratorium Samson [transkr. organy]
    • Aria z Muzyki na wodzie [transkr. organy]
    • Allegro Maestoso z Muzyki na wodzie [transkr. organy]
  3. Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Opracowanie chorałowe Jesu bleibet meine Freunde z kantaty 147 [trąbka+organy]
  4. Giulio Caccini – Ave Maria [trąbka+organy]
  5. Alexandre Pierre François Boëly (1785-1858) – Fantazja i fuga B-dur [organy]
  6. Oskar Lindberg (1887-1955) – Gammal fabodpsalm [trąbka+organy]
  7. Edward Grieg (1843-1907) – Taniec norweski nr 1 [transkr. organy]
  8. Marian Sawa (1937-2005) – Fuga-Bolero [organy]
  9. Marian Sawa – Sonant na trąbkę i organy
  10. Sverre Eftestol (ur. 1952) – The Yarmouth Belle [organy]
  11. Karol Kurpiński (1785-1857) – Cavatina [trąbka+organy]


KONCERT IV

Czwartek, 02 czerwca 2011 r., godz. 19.00

Wykonawcy:
Zespół Muzyki Dawnej CONGAUDEANT

Katarzyna Stanik, Joanna Oleniak, Zofia Koźlik, s. Honorata Majewska, Maria Pawlisz, Katarzyna Płaszczyńska, Łukasz Walczyk, Łukasz Lelek, Dawid Rzepka, Paweł Batko, Wojciech Szczerba, ks. Piotr Przybysz (Studenci Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie)
Instrumenty perkusyjne – Aleksander Tomczyk
Portatyw – Krzysztof Michałek
Tłumaczenia tekstów – mgr Maria Banach, Katarzyna Płaszczyńska, s. Suzana Ferfoglia
Kierownictwo artystyczne – s. Suzana Ferfoglia

PROGRAM:

  1. Codex Calixtinus (1170)
  2. Dum Pater familia: Hymnus Peregrinorum
  3. Alleluia in gloria
  4. Jesus vocavit
  5. Vox nostra
  6. Kyrie Rex immense
  7. Gloria
  8. Alleluja, gratulemur
  9. Sanctus
  10. Agnus Dei
  11. Congaudeant chatolici
  12. Salve festa


Informacje o koncertach:

 


110524-plakat