Koncerty

WIOSENNE DNI MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ W ARCHIKATEDRZE ŁÓDZKIEJ - 2010

15, 20, 22, 27 kwietnia 2010 r.

Tegoroczne Wiosenne Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej przypadły na czas niezwykły i trudny. Zaplanowany na 15 kwietnia 2010 r. koncert inauguracyjny miał za tło nastrój najgłębszej żałoby po katastrofie prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem. Zarówno organizatorzy, jak i wykonawcy – Polski Chór Cantate Domino z Grodna – potrafili jednak w znakomity sposób właśnie poprzez ten koncert uczcić pamięć tragicznie zmarłej Prezydenckiej Pary oraz wszystkich towarzyszących im osób. Programu, w którym znalazły się wyłącznie pieśni patriotyczne i religijne (często związane z męką Pańską), nadał temu wieczorowi charakter żałobny. Zespół, poprowadzony przez ... , zaprezentował nie tylko wysoki poziom wykonawczy, ale także stworzył atmosferę wspólnoty w przeżywaniu narodowego dramatu.

Czytaj więcej...

RECITAL ORGANOWY PROF. WOLFGANGA SEIFENA W ARCHIKATEDRZE ŁÓDZKIEJ

25 stycznia 2010 r.

Na początku roku 2010 w murach Łódzkiej Archikatedry p.w. św. Stanisława Kostki odbył się wyjątkowy recital organowy, zorganizowany przez naszą Fundację. Wystąpił światowej sławy wirtuoz organów – Wolfgang Seifen z Berlina. Wyjątkowość koncertu polegała na tym, że jego całość stanowiły improwizacje organowe, czyli utwory tworzone przez artystę „na bieżąco" na zadany temat. Wolfgang Seifen to postać niezwykła – doskonały organista, improwizator i kompozytor, charyzmatyczny profesor akademicki. Stworzył jedyną w Europie specjalistyczną klasę improwizacji organowej w berlińskim konserwatorium. Przed czterema laty zasłynął jako kompozytor oratorium „Tu es Petrus", wykonywanego w obecności Papieża Benedykta XVI.

Czytaj więcej...

KONCERT KOLĘDY POLSKIE W ARCHIKATEDRZE ŁÓDZKIEJ

28 grudnia 2009 r.

W tym wyjątkowym dniu w łódzkiej Archikatedrze, przystrojonej świątecznym żłóbkiem i choinkami, odbył się nadzwyczajny koncert bożonarodzeniowy.

Jego wykonawcami byli: Chór i Orkiestra COMES pod dyrekcją Piotra Wójtewicza oraz soliści – gwiazdy łódzkiej sceny operowej – Agnieszka Makówka (mezzosopran), Dorota Wójcik (sopran), Dariusz Stachura (tenor) i Grzegorz Szostak (bas). W repertuarze koncertu znalazły się polskie kolędy, przeplatane okolicznościowymi recytacjami w wykonaniu łódzkiego aktora, Stanisława Kwaśniaka. Zostały także wyświetlone fragmenty polskich filmów, przedstawiających motywy kolędowo-bożonarodzeniowe. Na uwagę zasługiwała ciekawa sceneria – chór w góralskich strojach otaczał stylową, betlejemską szopkę. Aranżacje wykonywanych kolęd, przygotowane przez łódzką kompozytorkę i klarnecistkę, Zuzannę Fabijańczyk, odznaczały się bardzo dużą wartością artystyczną – zaskakiwały kolorystyką i ciekawą instrumentacją, często nawiązywały do polskich tańców ludowych. Szczególne uznanie licznie zgromadzonej publiczności zyskała kolęda „Cicha noc", w której solowy temat został zagrany na pile.

Czytaj więcej...

JESIENNE DNI MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ W ARCHIKATEDRZE ŁÓDZKIEJ - 2009

29 września, 1, 06, 08 października 2009 r.

Jesienne Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej Anno Domini 2009 zostały zdominowane przez recitale organistów. W całej historii festiwalu, organizowanego przez Fundację Carpe diem i Parafię Archikatedralną św. Stanisława Kostki, była to dla muzyki organowej z pewnością jego najlepsza edycja. Dość powiedzieć, że wśród wykonawców znaleźli się tym razem tacy mistrzowie, jak Roman Perucki (29 września 2009) i Julian Gembalski (1 października 2009), a obok nich współorganizator katedralnych koncertów — Jakub Garbacz (6 października 2009). Program, jaki zaprezentowali, obejmował pozycje z najściślejszego kanonu repertuarowego — a więc Bach, Mendelssohn, Franck — lecz również i dzieła twórców mniej znanych, takich choćby jak Friedrich Wilhelm Markull czy Moritz Brosig. Występ Romana Peruckiego został uzupełniony o trzy utwory na skrzypce i organy, w których z gdańskim wirtuozem wystąpiła jego żona — Maria Perucka; w recitalu Juliana Gembalskiego pojawiły się natomiast typowe dla tego artysty improwizacje na tematy zadane oraz własne, w tym m.in. odnosząca się do tego konkretnego koncertu i świątyni improwizacja Katedra XXXVI.

Czytaj więcej...