WIOSENNE DNI MUZYKI ORGANOWEJ I SAKRALNEJ W ARCHIKATEDRZE ŁÓDZKIEJ - 2009

14, 16, 21, 23 kwietnia 2009 r.

Program wiosennych Dni Muzyki Organowej i Sakralnej w Archikatedrze Łódzkiej w 2009 roku cechował się szczególną równowagą pomiędzy wokalną muzyką kościelną a muzyką organową — w większości przecież także pozostającą w ścisłym związku z chrześcijańskimi świątyniami.

Z wyjątkiem ostatniego koncertu, wypełnionego w całości utworami chóralnymi, festiwalowa publiczność trzykrotnie mogła słuchać brzmienia katedralnych organów. Bohaterem pierwszego wieczoru (14 kwietnia) był organista wrocławskiego kościoła św. Wojciecha — Tomasz Głuchowski. Wybrany przez artystę repertuar skłaniał do wychwytywania brzmieniowych różnic między niemieckimi kompozycjami barokowymi (chorał J. S. Bacha) a pełnymi ciepła i barw utworami francuskimi (pełna rozmachu IV Symfonia Ch. M. Widora).

Miłą niespodzianką stał się bez wątpienia wieczór drugi (16 kwietnia) — recital organowy 29-letniej artystki chińskiej Li Yihua, znanej już części łódzkich melomanów z występów na Międzynarodowym Konkursie Organowym Jana Kucharskiego w Łodzi w 2008 r., uwieńczonych I nagrodą. To wyróżnienie i wysoki poziom interpretacji na festiwalowym koncercie nie byłyby zaskoczeniem, gdyby nie fakt, że artystka gra na organach zaledwie od dwóch (!) lat. W bardzo sprawny i stylowy sposób zaprezentowała muzykę przede wszystkim niemiecką, jednocześnie pokazując w chorale C. Francka, że dysponuje nie tylko nienaganną techniką, ale także wielką wrażliwością na barwę instrumentu.

Koncertem piszczałek można by określić trzeci z festiwalowych wieczorów (21kwietnia). Do kilkudziesięciu głosów, jakimi dysponują organy łódzkiej Archikatedry, dołączył bowiem jeszcze jeden głos instrumentu dętego — obój. Wydawałoby się, że dodanie do kilku tysięcy organowych piszczałek jeszcze jednej niewiele zmienia w obrazie brzmieniowym wykonywanych dzieł; znakomici wykonawcy — organista Jan Bartłomiej Bokszczanin i oboista Tytus Wojnowicz — dowiedli z łatwością, że można w ten sposób uzyskać bardzo interesujące efekty. W tej obsadzie nowy obraz otrzymały kompozycje, które znamy z wersji na fortepian (Gymnopedie E. Satie), flet i orkiestrę (Andante W. A. Mozarta) czy zespoły instrumentalne (Bachianas Brasileiras H. Villa – Lobosa). Bardzo ciekawie prezentowały się także organy w oryginalnych, solowych kompozycjach — zwłaszcza w utworach współczesnego kompozytora polskiego, Mariana Sawy.

O ile repertuar organowy jest dość dobrze znany melomanom i stosunkowo łatwo dostępny w postaci nagrań, o tyle utwory sięgające źródeł chrześcijańskiej muzyki religijnej okazują się dla wielu zupełnie nieznane i zarazem niezwykłe — zarówno pod względem artystycznym, jak i edukacyjnym. Chorał gregoriański, starorzymski i mozarabski zabrzmiał podczas czwartego festiwalowego wieczoru (23 kwietnia) w wykonaniu dwóch zespołów wokalnych: Chóru „Gregorianie" z Zakroczymia pod dyrekcją Stefana Krupy oraz Schola Cantorum Minorum Chosoviensis prowadzonego przez Sławomira Witkowskiego. Pierwszy z nich udowodnił, że chorał gregoriański z jego najstarszymi formami — hymnami, sekwencjami, antyfonami — może mieć także dzisiaj wymiar praktyczny. Chór amatorów — pasjonatów wspólnego śpiewu — promuje bowiem chorał nie tylko w koncertowych warunkach, ale przede wszystkim wykonuje go podczas liturgii w kościele. Taka misja towarzyszy też chorzowskiemu zespołowi, ale spotkanie z doświadczonymi śpiewakami i zawodowymi muzykami Schola Cantorum Minorum Chosoviensis w Archikatedrze Łódzkiej pozwoliło usłyszeć też znacznie rzadziej wykonywane odmiany chorału — historycznie poprzedzające śpiewy, które zwykło się nazywać chorałem gregoriańskim. Mistrzowskie wykonanie, w którym wokaliści bezbłędnie operowali nawet ćwierćtonami, znakomicie poprowadzona polifonia, spójność barwy męskich głosów, a do tego świetny komentarz historyczny — wszystko to złożyło się na fascynujący finałowy koncert Wiosennych Dni Muzyki Organowej i Sakralnej w Archikatedrze Łódzkiej.

Elżbieta Stępnik


KONCERT I

Wtorek, 14 kwietnia 2009, godz. 19:00

PROGRAM:

Część I

Wykonawcy:
Chór „Gregorianie" z Zakroczymia

CHORAŁ GREGORIAŃSKI

  • Exurge – introit
  • Christus vincit – pieśń litanijna
  • Ave verum – pieśń eucharystyczna
  • O Patriarcha pauperum – antyfona ku czci św. Franciszka z Asyżu
  • Tota pulchra – pieśń maryjna
  • Media vita – pieśń pokutna
  • Gloria laus et honor tibi sit – hymn na Niedzielę Palmową
  • Salve Regina – antyfona maryjna

PIEŚNI CZTEROGŁOSOWE

  • Stabat Mater – autor G. Nanini
  • Ave Maria – autor J. Arcadelt - Sancta – autor T. Flasza
  • Adoremus – autor A. Kothe
  • Cum transisset sabbatum – autor J. Furmanik

Część II

Wykonawca:
Tomasz Głuchowski – organy /Wrocław/

  • Charles Marie Widor – IV Symfonia F-dur
  • J. S. Bach – Opracowanie Chorałowe „Allein Gott"


KONCERT II

Czwartek, 16 kwietnia 2009, godz. 19:00

RECITAL ORGANOWY
Li Yihua /Chiny/

PROGRAM:

  • Nicolaus Bruhns – Praeludium e-moll
  • Johann Sebastian Bach – Allein Gott in der Hoeh ,Sei Ehr BWV 676
    • Praeludium und Fuge e-moll BWV 548
  • Cesar Frank – Choral a-moll
  • Felix Mendelssohn - Bartholdy – Sonata A-Dur op. 65/3


KONCERT III

Wtorek, 21 kwietnia 2009, godz. 19:00

Wykonawcy:
Jan Bartłomiej Bokszczanin – organy
Tytus Wojnowicz – obój

PROGRAM:

  • Marc Antoine Charpentier (1643-1704) – Preludium z Te Deum
  • Johann Sebastian Bach / Antonio Vivaldi (1678 - 1741) – Koncert d-moll --- ORGANY SOLO
  • J. S. Bach (1685 - 1750) – chorał z kantaty "Jesu bleibet meine Freude"
  • Alessandro Marcello (1686 – 1739) – Concerto in d /Andante e spiccato, Adagio, Presto/
  • John Stanley (1712 - 1786) – Voluntary in d --- ORGANY SOLO
  • Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791) – Andante
  • Eric Satie (1866 - 1925) – Gymnopedie nr 1
  • Hector Villa-Lobos (1887 - 1959) - Bachianas Brasileiras nr 5
  • Michel Colombier (1939 - ) – Emmanuel
  • Marian Sawa (1937 - 2005) – Sekwens --- ORGANY SOLO


KONCERT IV

Czwartek, 23 kwietnia 2009, godz. 19:00

Wykonawcy:
Schola Cantorum Minorum Chosoviensis

PROGRAM:

  • Chorał Gregoriański Mszy Niedzieli Zmartwychwstania
  • Nieszpory
  • Chorał starorzymski, Mozarabski i wczesna polifonia


Informacje o koncertach:


090414-plakat