WIOSENNE DNI MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ W ARCHIKATEDRZE ŁÓDZKIEJ - 2019

baner-maly--wiosenne-2019

W dniach 7, 9, 14 i 16 maja 2019 r. odbyły się Wiosenne Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Łódzkiej Archikatedrze.

Sprawdzona formuła festiwalu Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej po raz kolejny – wiosną 2019 roku – przyniosła łódzkim melomanom cztery koncerty o dużej różnorodności. Muzyka wielu epok, stylów, krajów brzmiała w dziełach organowych, wokalnych, zespołowych.

Już pierwszy wieczór, 7 maja, przyciągnął publiczność przede wszystkim oryginalnością obsady wykonawczej. Nieczęsto bowiem mamy okazję słuchać duetu organowego. Zuzanna Bator i Maciej Bator (Duet Bator & Bator) zaprezentowali się jako bardzo kreatywni organiści. W ich interpretacji (a w kilku przypadkach w ich własnych aranżacjach) zabrzmiały kompozycje stosunkowo rzadko pojawiające się w koncertowych programach. Można było zatem usłyszeć muzykę z najstarszego zachowanego manuskryptu przeznaczonego na instrument klawiszowy (średniowieczna Estampida z Robertsbridge Codex), a także renesansowe i barokowe utwory organowe Praetoriusa i Tundera oraz przykład oryginalnej hiszpańskiej muzyki organowej XVII wieku: Correa de Arrauxo. Obok tych dawnych mistrzów pojawili się kompozytorzy współcześni: rewolucyjny John Cage czy filmowy Adam Taylor (właśnie te najnowsze utwory zostały zaprezentowane w autorskich aranżacjach Duetu Bator & Bator). Z zaciekawieniem można było obserwować, jak potężny instrument, dzięki dwójce wykonawców, prowadzi dialog sam ze sobą, a kiedy indziej – nabiera podwójnej mocy.

Koncert zaplanowany na 9 maja należał do trójki krakowskich artystów. Przy organach zasiadł Krzysztof Michałek, a do organowych głosów dołączyły: Natalia Chorzalska (sopran) i Joanna Synowiec (flet). To kombinacja wykonawcza, która – solo oraz w duecie i trio – stworzyła wiele ciekawych efektów kolorystycznych, w muzyce od baroku po najbliższą nam współczesność, czyli organowe improwizacje. Repertuar, dla którego podstawą stały się organy, był oparty w dużym stopniu na dwóch najważniejszych dla tego instrumentu stylach narodowych – niemieckim i francuskim, z ich wielkimi, dawnymi mistrzami. Publiczność doceniła pięknie zaśpiewane arie z bachowskich kantat i fletową wirtuozerię w Sonacie Telemanna. Pełnię możliwości brzmieniowych archikatedralnych organów, a także kunszt własnej inwencji muzycznej zaprezentował Krzysztof Michałek w improwizacjach na tematy pieśni maryjnej Gwiazdo śliczna, wspaniała i Jezu, ufam Tobie. W koncercie tym pojawiły się także nawiązania do obchodów Roku Stanisława Moniuszki i 200. rocznicy jego urodzin (przypadającej kilka dni wcześniej). Artyści sięgnęli po pieśni religijne kompozytora Inclina aurem tuam i Na skrzydłach pieśni, prezentując jeszcze jedno oblicze „ojca polskiej opery narodowej" i autora Śpiewników domowych.

Pokazem wielkiego repertuaru organowego stał się trzeci festiwalowy wieczór 14 maja – recital belgijskiego wykonawcy Etienne Walheina, absolwenta konserwatoriów w Belgii, Francji i Luxemburgu, organisty tytularnego katedry Notre-Dame w Tournai. Każda z czterech kompozycji, zawartych w programie tego występu była prezentacją kolejnych ważnych etapów rozwoju sztuki organowej w Europie – od baroku po wiek XX. W transkrypcji organowej legendarnego Jean'a Guillou (nauczyciela Etienne Walheina) zabrzmiał Koncert organowy Georga Fridricha Händla – twórcy pierwszych w historii koncertów na ten instrument z towarzyszeniem orkiestry (według niektórych to wersja znacznie ciekawsza od oryginalnej). Ten sam autor sporządził transkrypcję romantycznego poematu symfonicznego Ferenca Liszta Orfeusz. I tu dzięki stosownej rejestracji organy zabrzmiały w sposób, który z łatwością zastąpił symfoniczny pierwowzór. W repertuarze artysty z kręgu franko-flamandzkiego nie mogło oczywiście zabraknąć muzyki ze znakomitej, barwnej szkoły francuskiej – romantycznego Cesara Francka i XX-wiecznego Marcela Dupre. Poza świetną interpretacją Etienne Walhein zaimponował też łódzkiej publiczności wykonaniem tego potężnego programu z pamięci.

Festiwalowy finał, 16 maja, przeniósł słuchaczy na królewskie dwory barokowej Europy, dzięki muzyce prezentowanej przez zespół Inegalite Ensamble. Młodzi artyści związani z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy – Natalia Tyrańska i Irena Filuś (skrzypce), Weronika Kulpa (wiolonczela), Marek Przywarty (klawesyn) – z pasją i historyczną świadomością wykonali dawne kompozycje, wykorzystując stylowe techniki i grając na kopiach barokowych instrumentów; zgromadzeni w łódzkiej Archikatedrze melomani mogli podziwiać piękną kopię włoskiego klawesynu z 1685 roku. Artyści, wykonując barwne sonaty i canzony, przeprowadzili słuchaczy przez cesarski Wiedeń, a ponadto przez dwory Władysława IV (w Warszawie) Karola II (w Londynie) i Ludwika XIV (w Paryżu). Szczególną przyjemność sprawiła wszystkim muzyka Adama Jarzębskiego i Marcina Mielczewskiego; ich świetne kompozycje, poparte pełną temperamentu interpretacją, stanowią niezbity dowód, że polska twórczość z pierwszej połowy XVII wieku osiągała wysoki, prawdziwie europejski poziom.

O podobny poziom muzycznych występów dbają od lat organizatorzy wiosennych i jesiennych edycji festiwalu Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej.

Elżbieta Stępnik


7 maja 2019, godz. 19.00

DUET ORGANOWY BATOR & BATOR (Świdnica)
Zuzanna Bator, Maciej Bator

PROGRAM:

  • Franz Tunder (1614–1667) – Praeludium in g
  • Hieronymus Praetorius (1560-1629)Fit porta Christi pervia
  • Bert Matter (ur. 1937) – Pslam 1 (4 ręce i 4 nogi) Gezang 47 (4 ręce i 4 nogi)
  • Adam Taylor (b.d. o latach życia)Handmaid's tale (4 ręce i 4 nogi)
  • Correa de Arrauxo (1584–1654)Tiento de medio registro XXV (Zuzanna Bator)
  • John Cage (1912—1992)In a Landscape [1948] (4 ręce i 4 nogi)
  • Robertsbridge Codex (1330) – Estampie (Zuzanna Bator)


KONCERT II

9 maja 2019, godz. 19.00

KONCERT KAMERALNY
Natalia Chorzalska – sopran (Kraków)
Joanna Synowiec – flet (Kraków)
Krzysztof Michałek – organy (Kraków)

PROGRAM:

  • Francois Couperin (1668–1733) – Couplet du Gloria, et in terra pax
  • Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Aria Bereitet die Wege, bereitet die Bahn! z Kantaty BWV 132
  • Georg PhilippTelemann (1681–1767) – Sonata in F TWV 41
  • Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Aria Schafe können sicher weiden. z Kantaty BWV 208
  • Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)Laudate Dominum z Vesperae solennes de confessore KV 339

 ***

  • Krzysztof Michałek (ur. 1984) – Improwizacja: Gwiazdo śliczna, wspaniała
  • Siegfried Karg-Elert (1877–1933) – 3 Interludia: Grave, Andante Festivo – Con moto, Peacefully
  • Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847)Jerusalem z Oratorium Paulus op. 36

 ***

  • Gabriel Fauré (1845–1924) – Pavane op. 50
  • Louis Vierne (1870–1937) – Preambule op. 31
  • Stanisław Moniuszko (1819–1872)Inclina aurem tuam
  • Stanisław Moniuszko (1819–1872) – Modlitwa: Na skrzydłach pieśni
  • Krzysztof Michałek (ur. 1984) – Improwizacja: Jezu, ufam Tobie


KONCERT III

14 maja 2019, godz. 19.00

RECITAL ORGANOWY
Etienne Walhain (Belgia)

PROGRAM:

  • Georg Friedrich Haendel (1685– 1759) – Koncert g-moll, op. 4 nr 1 (transkrypcja na organy: Jean Guillou): Larghetto e staccato, Allegro, Adagio, Andante
  • Franz Liszt (1811–1886)Orpheus (transkrypcja na organy: Jean Guillou)
  • César Franck (1822–1890) – III Chorał a-moll
  • Marcel Dupré (1886–1971) – Preludium i fuga g-moll, op. 7/3


KONCERT IV

16 maja 2019, godz. 19.00

KONCERT MUZYKI DAWNEJ
Inégalité Ensemble (Bydgoszcz)
Natalia Tyrańska, Irena Filuś, Weronika Kulpa, Marek Przywarty

PROGRAM:

  • Johann Heinrich Schmelzer (1623–1680) – Trio Sonata nr 13 (ze zbioru Sacro-profanus Concentus Musicus)
  • Antonio Bertali (1605–1669) – Sonata a 3, nr 108
  • Adam Jarzębski (1590–1649) – Canzon Prima, Canzon Seconda, Canzon Terza (ze zbioru Canzoni e Concerti)
  • Marcin Mielczewski (1605–1651) – Sonata prima a due
  • Henry Purcell (1659–1695) – Sonata d-moll (ze zbioru Ten Sonatas in Four Parts)
  • Jean-Marie Leclair (1697–1764) – III Ouverture, op. 13


Folder wydarzenia - pobierz


plakat-kw-2019