JESIENNE DNI MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ W ARCHIKATEDRZE ŁÓDZKIEJ - 2017

koncerty-jesienne-2017

W dniach 17, 19, 24, 26 października 2017 r. odbyły się Jesienne Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej.

Tegoroczna edycja Jesiennych Dni Muzyki Organowej I Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej przebiegała pod hasłem muzyki tworzonej dla potrzeb kościołów protestanckich. Stało się tak z uwagi na 500. rocznicę zainicjowania Reformacji przez Marcina Lutra – wydarzenia, które podzieliło Kościół, ale na gruncie artystycznym, zwłaszcza zaś muzycznym, zaowocowało szeregiem wartościowych zjawisk, z genialnym Dziełem Jana Sebastiana Bacha na czele. Organizatorzy do udziału w imprezie zaprosili więc artystów związanych z muzyką protestancką oraz będących jej szczerymi propagatorami.

Na inaugurację (17.10) wybrano występ sopranistki Magdaleny Hudziaczek-Cieślar oraz organisty Krzysztofa Lukasa. W części organowej wieczoru zabrzmiały oczywiście kompozycje Jana Sebastiana Bacha, dopełnione przez jedną z sonat Feliksa Mendelssohna, dla których ciekawym kontrapunktem były wykonywane już przez oboje artystów pieśni religijne, rozbrzmiewające na co dzień głównie w kościołach amerykańskich.

Wirtuozerię instrumentalną najwyższej próby można było podziwiać podczas recitalu Gunnara Indenstama (19.10). Szwedzki organista zaproponował i znakomicie wykonał wymagający program, złożony z dzieł o jakże zróżnicowanym obliczu – począwszy od nieśmiertelnego Bacha, poprzez jego wielkiego francuskiego admiratora Marcela Dupré, opracowania przebojowego Bolera Maurycego Ravela oraz szwedzkim melodii ludowych, a skończywszy na własnych kompozycjach.

Muzyka organowa wypełniła również w całości trzeci koncert festiwalowy (24.10), podczas którego zaprezentowała się Irena Wisełka-Cieślar – artystka związana z Łodzią, profesor tutejszej Akademii Muzycznej oraz inicjatorka i kierownik artystyczny cyklu koncertów „Niedziela u Świętego Mateusza", organizowanych od lat w sąsiedniej parafii ewangelicko-augsburskiej. Tu także dominowała muzyka Wielkiego Kantora, a obok niej pojawiły się pozycje z dorobku Buxtehudego, Walthera oraz łódzkiego kompozytora Jerzego Bauera. Ogniwem spajającym cały program był najsłynniejszy z hymnów protestanckich - „Ein feste Burg ist unser Gott" Marcina Lutra, przedstawiony w kilku opracowaniach.

Finałowa odsłona jesiennych spotkań muzycznych w Archikatedrze Łódzkiej (26.10) powróciła do muzyki wokalnej i organowej. Tą pierwszą zaprezentował Wyższobramski Chór Kameralny pod dyrekcją Piotra Sikora, drugą zaś Marcin Armański. W programie występu śpiewaków cieszyńskiego kościoła protestanckiego znalazły się opracowania znanych chorałów oraz pieśni religijne z różnych krajów; Marcin Armański sięgnął natomiast po utwory Praetoriusa, Bacha i Mendekssohna. Efektownym zwieńczeniem, tak tego wieczoru, jak i całego festiwalu okazał się być wykonany wspólnie hymn anglikański „Blessed be the God and Father" Samuela Sebastiana Wesleya.

Witold Paprocki


KONCERT I

17.10.2017 (wtorek) godzina 19.00

Magdalena Hudzieczek-Cieślar
– sopran
Krzysztof Lukas (Katowice/Stuttgart)
organy

Program koncertu:

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Preludium chorałowe Ich ruf zu dir BWV 639
Carl Loewe (1796–1869)
Wie gross ist des Almächt'gen Güte
Wunderbarer Gnadenthron
Jesus mit seinen Jüngern auf dem Meere
Johann Sebastian Bach
Fantazja i fuga g-moll BWV 542
Robert Cull (ur. 1976)
Otwórz me oczy
Józef Podola (ur. 1934)
Pieśń dziękczynienia
Kelly Willard (ur. 1956)
Uczyń mnie sługą
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847)
Sonata B-dur op. 65 nr 4
Jerusalem z oratorium Paulus
Oley Speaks (1874–1948)
The Prayer Perfect


KONCERT II

19.10.2017 (czwartek) godzina 19.00

Gunnar Idenstam (Stockholm)
– organy

Program koncertu:

Swedish Folk Tunes
(opracowanie: Gunnar Idenstam)
March after Brimi
Storpolska after Blecko
Polska after Lars Orre
March after Leisme Per
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Preludium i fuga e-moll BWV 548
Marcel Dupré (1886–1971)
Esquisse op. 41 (Andante con moto)
Antiphon III ze zbioru 15 Piéces, op. 18
Gunnar Idenstam
Two pieces from the project Metal Angel
(Metal Toccata, Metal Angel)
Maurice Ravel (1875–1937)
Boléro (opracowanie: Gunnar Idenstam)


KONCERT III

24.10.2017 (wtorek) godzina 19.00

Irena Wisełka-Cieślar – (Łódź) 
- organy

Program koncertu:

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Toccata i fuga dorycka BWV 538
Dietrich Buxtehude (1637–1707)
Opracowanie chorałowe Ein feste Burg ist unser Gott
Johann Gottfried Walther (1684–1748)
Opracowania chorałowe Ein feste Burg ist unser Gott
Partita Lob Gott, ihr Christen allzugleich
Opracowania chorałowe Herzlich lieb hab ich Dich, o Herr
Jerzy Bauer (ur. 1936)
Fantazja chorałowa na temat chorału Ein feste Burg ist unser Gott
Johann Sebastian Bach
Opracowania chorałowe:
Nun freut euch, lieben Christen g'mein BWV 734
Wir glauben BWV 680
Ein feste Burg BWV 620
Johann Sebastian Bach
Toccata i fuga d-moll BWV 565


KONCERT IV

26.10.2017 (czwartek) godzina 19.00

WYŻSZOBRAMSKI CHÓR KMERALNY pod dyrekcją Piotra Sikory (Cieszyn)
Marcin Armański (Świdnica)
– organy

Program koncertu:

Michael Praetorius (1571–1621)
Fantazja chorałowa Ein feste Burg ist unser Gott
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Aria Schafe Können Sicher Weiden z Kantaty BWV 208
Felix Mendelssohn (1809–1847)
V Sonata organowa D-dur , op.65
Scherzo g-moll z Muzyki do Snu Nocy Letniej, op.61
Marsz wojenny kapłanów z muzyki do Athalii op.74
Giuseppe Pitoni (1657–1743)
Cantate Domino
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847)
Chwała Bogu Ojcu (Gloria Patri), op. 69
Johann Crüger (1598–1662)
Jezu, mój Jezu
Sally DeFord (ur. 1959)
Dlaczego w twym oku jest łza (słowa: wg Adeli Bajko)
Józef Świder (1930–2014)
Pieśń (słowa: Jan Kochanowski)
Jan Gawlas (1901–1965)
O, człowiecze
Samuel Sebastian Wesley (1810–1876)
Blessed be the God and Father


plakat1